Blog Frankrijk 2019

Maandag 30 november en dinsdag 1 oktober

Op maandag zijn we van school met 2 busjes om 08.45 uur vertrokken. Het is ongeveer 800 km rijden, dus met wat tussenstops kwamen we om 17.30 aan in het mooie Rezay. We werden hartelijk ontvangen door Bart, Loes en Amber. De leerlingen kregen even tijd om te wennen en we hebben een kamerindeling gemaakt. We zijn lekker met z'n allen gaan eten en 's avonds was het tijd voor ontspanning. Er werden zowel binnen als buiten spelletjes gespeeld. Van monopoly tot verstoppertje in het donker op het enorm grote terrein. (en geloof maar het is daar heel erg donker......)

Na een goede nachtrust zaten we om 08.30 uur klaar voor het ontbijt. We hebben genoten vn ons Franse ontbijt met heerlijk vers stokbrood dat door Bart bij de bakker gehaald is.  Ondertussen werd er geskypet met de thuisgebleven leerlingen en docenten op MET. Na het ontbijt was er nog even tijd voor ontspanning waarbij sommige leerlingen gingen relaxen op hun kamer, andere genoten van het mooie uitzicht en het Franse zonnetje.

Vervolgens gingen we met zijn allen naar een typische Franse weekmarkt in Saint Août.  Hier zagen we voor kraampjes met typische Franse worsten en kazen. Ook was hier een dieren markt. Dit vonden niet alle leerlingen even prettig om te zien. Er werden eenden, kippen, cavia’s, konijnen, ganzen en kuikentjes verkocht. We hebben ook een kerk bezocht en zijn naar een plaatselijk museum geweest.

Weer terug in Maison les Galettes hebben we heerlijk geluncht met een quiche. Voor veel leerlingen was dit de eerste keer dat ze dit gegeten hebben en de meeste genoten er dan ook erg van!

Na de lunch was het tijd om de handen uit de mouwen te steken. We hebben de groep in vier ploegen ingedeeld. Eén groep ging helpen in de keuken, een groep ging er voor zorgen dat alles in en om het huis weer netjes was, we hadden een tuinploeg en de laatste groep ging aan de slag met het insectenhotel.

Na het werken was er weer tijd voor ontspanning. Tot nu toe een zeer geslaagde dag! Morgen volgt er weer een verslag vanuit ons!

Woensdag 2 oktober

Om 08.30 uur stond er weer een heerlijk ontbijt op ons te wachten. Na het ontbijt werd er gewerkt in en om het huis. Het insectenhotel is afgemaakt en er is hard gewerkt in de tuin. Myscha, Joella en Esmee zijn samen met Loes naar de supermarkt gegaan en hebben het avondeten voorbereid.

Tijdens het werken kwam Bram langs met heerlijke cake. Na een paar uur werken met zijn allen was het weer tijd voor de lunch. Loes en Bart hadden heerlijke eitjes gekookt en gebakken en daarna zijn we naar Culan gegaan, een klein stadje waar we een prachtige wandeling gemaakt hebben over een oude spoorbrug.  Je kunt in de zomer van deze brug bungeejumpen. Je kijkt uit op een prachtig kasteel.

Na de wandeling hebben we een grotere supermarkt bezocht en zijn we terug naar Maison Les Galettes gegaan, waar we de klusjes hebben afgemaakt. Kortom weer een goed gevulde dag! Nu lekker chillen met elkaar, sommige zitten buiten, andere luisteren boven lekker naar muziek, wederom verstoppertje in het donker en Bram kijkt graag Ajax samen met Amber en Bart, dus iedereen doet lekker wat hij of zij wil.

Donderdag 3 oktober

Vandaag alweer onze laatste dag in het mooie Frankrijk. En wat hebben we een top dag gehad. Om half 9 zaten we weer met de gehele groep klaar voor een lekker ontbijt. We hebben allemaal een lunchpakketje gemaakt en om half 10 vertrokken we naar Bourges.

Aangekomen in Bourges hebben we een prachtige kathedraal bezocht. Deze gotische kathedraal werd gebouwd tussen 1195 en 1255 voor de aartbisschoppen van Bourges. Sindag 1992 staat het gebouw op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Nadat we met de groep deze mooie plek bekeken hebben zijn we naar het stadscentrum gelopen. Hier kregen de leerlingen wat tijd om te shoppen. In groepjes hebben ze het shopgedeelte van Bourges bezocht. Er zijn leuke spullen gekocht. Vervolgens hebben we in een gezellig park met zijn allen geluncht.

Voor het vertrek terug naar Rezay hebben we nog wat souveniertjes gekocht. Vervolgens liepen we terug naar de auto’s en na het maken van nog wat fotoshoots reden we weer terug naar Rezay.

Weer aangekomen bij maison les galettes hebben we gezellig met z’n allen iets gedronken en iets lekkers gegeten. Vervolgens was het tijd om het insectenhotel helemaal af te maken. Myscha mocht de letters erop spuiten.

Vervolgens werd het insectenhotel officieel geopend. Ons project van de Frankrijkreis 2019.

Vanavond sluiten we onze reis af met een spooktocht op het terrein. Morgen vroeg ontbijten en dan weer de lange reis terug naar Waalwijk.

Vrijdag 4 oktober:

Op vrijdag zijn we na een vroeg ontbijt begonnen aan de terugreis. We hebben helaas toch in de file gestaan bij Parijs en Antwerpen, maar verder is de terugreis voorspoedig verlopen. Om 18.30 waren we weer terug op school en zijn de leerlingen door hun ouders opgehaald.

We kijken terug op een zeer geslaagde werkweek. Amber, Bart en Loes bedankt voor de gastvrijheid en geweldig dat jullie ons de gelegenheid geven om deze buitenland ervaring mogelijk te maken!

De reisleiders, Eric de Kleijn, Eefje van Limpt en Joan Oostendorp

ESF
Europees Sociaal Fonds (ESF)
voor de toekomst van onze leerlingen